Posicionamiento | ASEC/ASIC en torno al 40 aniversario Constitución

(Texto leído por Salvador López Arnal, en representación de nuestra organización, en acto conmemorativo organizado por Izquierda en Positivo el día 3 de diciembre de 2018 en Barcelona)

Gràcies per la seva invitació. Llegeixo aquest breu text en nom d’ASEC/ASIC, l’Assemblea Social de l’Esquerra de Catalunya:

1) ASEC/ASIC defensa un Estat social i democràtic de dret que garanteixi la justicia social, l’equitat i els drets de tothom.

2) La Constitució de 1978 no és la que volíem (volíem una república, per exemple) ni va sorgir del procès que volíem (ruptura democràtica) però trenca amb el franquisme. No és ni continuidora del franquisme ni neofranquista. És una constitució bàsicament democràtica que, com totes les constitucions democràtiques, permet i demana modificacions i perfeccionaments (Per exemple, no és l’unic cas, en el seu article 2).

De fet, malgrat establir una monarquia, és una monarquia de caracter parlamentari, que reconeix plenament la sobirania nacional.

3) Pensem, com molts ciutadans i ciutadanes, que cal reformar-la. I no només en el punt de la qüestió territorial, que també sens dubte.

4) Davant dels atacs nacionalistes identitàries i de col·lectius i organitzacions que, mantenint una mirada parcial i ahistòrica, obliden els avanços assolits a la Constitució, pensem que avui és prioritari la seva defensa, sempre matisada, mai incondicional, sense que aquesta defensa sigui contrària a modificacions progressistes.

2. Nos gustaría recordar finalmente un poema de Erich Fried, un poeta brechtiano que nos ha hecho a muchos de nosotros. Se titula “En la Capital”. Dice así:
“¿Quién manda aquí?”
Pregunté.
Me dijeron:
“El pueblo naturalmente”.
Dije yo:
“Naturalmente el pueblo
pero, ¿quién
manda realmente?”

ASEC/ASIC desea que la respuesta a la segunda pregunta sea la misma que en el primer caso, exactamente la misma y que nuestra Constitución, renovada, a la altura de las circunstancias, esté a la altura de ese mandato popular. En la teoría y en la práctica.

ASEC/ASIC (diciembre 2018)